Šance pro každé dítě
Naše škola získala grant EU v rámci výzvy Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropských strukturálních a investičních fondů, OP […]
12. října 2020
Naše škola získala grant EU v rámci výzvy Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem. Projekt je spolufinancován z prostředků Evropských strukturálních a investičních fondů, OP Praha – pól růstu ČR, řídicí orgán Hlavní město Praha a je zaměřen na kombinaci následujících témat: personální podpora škol, přímá podpora dětí s OMJ ve školách, projektová výuka, vzdělávání a osobnostní rozvoj pedagogických pracovníků škol, komunitní aktivity a podpora inkluzivního prostředí škol.
Specifický cíl 4.2: Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti
Název výzvy: Začleňování a podpora žáků s odlišným mateřským jazykem
Název projektu: Šance pro každé dítě
Registrační číslo: CZ.07.4.68/0.0/0.0/18_066/0001510
Prioritní osa OP PPR 4 Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Specifický cíl OP PPR 4.2 Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti
Datum zahájení realizace 1. 3. 2020
Datum ukončení realizace 31. 8. 2021, prodlouženo do 30. 6. 2022
Podporované aktivity
MŠ
- dvojjazyčný asistent – poskytnutí podpory dětem s odlišným mateřským jazykem a pro práci v kolektivu, podpora pedagogovi při organizaci výuky, pomoc při organizaci a administraci výuky a mimoškolních aktivit
- 4-denní stáž – 24 hodin řízených aktivit v zahraniční škole (pozorování / stínování učitelů v hostitelské škole, vedení debat a konzultací s učiteli a setkání s dětmi a učiteli) a prezentace závěrů stáže v domácí škole
- setkání rodičů a učitele s expertem a zástupcem školy – odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách
- komunitní osvětové setkání s odborníkem – komunitní osvětové setkání rodičů, přátel školy a veřejnosti za pomoci odborníka nebo odborného týmu
ZŠ
- dvojjazyčný asistent – podpora dvojjazyčného školního asistenta školám a žákům s odlišným mateřským jazykem, kontinuální práce v kolektivu dítěte s OMJ, podpora pedagogovi při organizaci výuky pro celý kolektiv, pomoc při organizaci a administraci výuky a mimoškolních aktivit, metodická podpora učitelům
- 4-denní stáž – 24 hodin řízených aktivit v zahraniční škole (pozorování / stínování učitelů v hostitelské škole, vedení debat a konzultací s učiteli a setkání s dětmi a učiteli) a prezentace závěrů stáže v domácí škole
- 4-hodinový blok projektové výuky pro 1 třídu s expertem – ve spolupráci pedagog – odborník pro 1 třídu v rozsahu alespoň 4*45 min
- setkání rodičů a učitele s expertem a zástupcem školy – odborně zaměřená tematická setkávání a spolupráce s rodiči dětí ve školách
- komunitní osvětové setkání s odborníkem – komunitní osvětové setkání rodičů, přátel školy a veřejnosti za pomoci odborníka nebo odborného týmu
- doučování žáků s OMJ ve školách – podpora dětí s OMJ v hlavních a odborných předmětech, individuální přístup a další pomoc při výkladu probíraných témat během výuky atp.
- volnočasový klub – prevence školního neúspěchu žáků, podpora vzájemného porozumění majoritní a menšinové populace žáků
4-denní stáže proběhly:
- MŠ: v rakouském Grazu v termínu 20. – 23. 6. 2022
- ZŠ: ve finském Järvenpää v termínu 10. – 13. 5. 2022
- ZŠ: ve španělském Madridu v termínu 6. – 9. 6. 2022
Komunitní osvětová setkání s odborníkem:
- V MŠ proběhlo setkání 28. 5. 2022 a trvalo od 9:00 do 15:00. Název: Jak to bylo s Cibulkou? Co se bude dít dál a proč? Externí odborník: Mgr. Sára Pokorná.
- V ZŠ proběhlo setkání 8. 6. 2022 a trvalo od 16:30 do 18:30. Název: Jak mohu ovlivnit dění v místě, kde žiji. Externí odborník: Mgr. Sára Pokorná.
Odborně zaměřená tematická setkávání:
- V MŠ proběhlo setkání 23. 11. 2021 od 17:00 do 19:00 s odborníkem Mgr. Blancou Font Villanueva s názvem Jak se slaví Vánoce ve světě a jak je slavíme my. Druhé sekání proběhlo 12. 1. 2022 od 16:30 do 18:30 s odborníkem MUDr. Lubošem Bačou s názvem Jak pečovat o zdraví svých dětí – jaké jsou zvyklosti v jiných zemích a jak se léčí v ČR.
- V ZŠ proběhlo setkání 15. 10. 2021 od 8:30 do 10:30 s odborníkem Mgr. Blancou Font Villanueva s názvem Harmonický vývoj identity osobnosti člověka – v šestnácti vzdělávacích oblastech. Setkání mělo pokračování, které se uskutečnilo 22. 4. 2022 od 8:30 do 10:30 opět s odborníkem Mgr. B. Font Villanueva s názvem Harmonický vývoj identity osobnosti člověka v kontextu 10 ctností rozvíjených v ZŠ Parentes ve školním roce 2021/2022.
Projektové dny:
- Na konci školního roku 2021/2022 proběhly celkem tři 4-hodinové projekty: 31. 5. ve 4. třídě, 7. 6. ve 2. třídě a 29. 6. ve 3. třídě. Odborník byl vždy stejný: Mgr. Jitka Končelová. Projektové dopoledne mělo název Carly. Jednalo se o příběh a s ním spojené aktivity, které vedly děti nenásilnou formou k přijetí druhého, i když je odlišný.