Kategorie: Sin categoría

Vychovávat srdce i rozum

Často citovaná věta, připisovaná Aristotelovi, říká: „Vychovávat rozum bez srdce není žádná výchova.“ I když si nejsme jistí jejím původem, vystihuje podstatu dobré výchovy: [...]

25. července 2025

3 min read

Často citovaná věta, připisovaná Aristotelovi, říká: „Vychovávat rozum bez srdce není žádná výchova.“ I když si nejsme jistí jejím původem, vystihuje podstatu dobré výchovy: ta nespočívá jen v předávání znalostí, ale v celkovém formování člověka.

Výchova by neměla být jen „vyučování“, ale pomoc na cestě stát se tou nejlepší verzí sebe sama.

Nejde jen o to, co dítě ví. Ale i co dokáže – a kým se stává

Moderní pedagogika se dnes zaměřuje nejen na to, co žák ví, ale i co dokáže. Vedle znalostí tedy přibývají dovednosti/kompetence – a výchova už nesměřuje jen k hlavě, ale i k rukám. Pořád nám ale chybí třetí rozměr: srdce.

Skutečné vzdělání začíná tehdy, když se propojí hlava, ruce a srdce – tedy myšlení, jednání a vnitřní motivace. A když všechny tři části směřují k Dobru.

Proč je výchova srdce klíčová?

Srdce – vnitřní svět člověka – je motorem jednání. I když něčemu rozumíme, pokud to doopravdy nechceme, jen těžko za tím půjdeme. A naopak, silná touha bez rozumu nás může vést do slepých uliček.

Právě proto je výchova srdce tak důležitá. Učí nás hledat vnitřní rovnováhu, díky které se mohou naplno rozvinout jak rozum, tak jednání. A zároveň připravuje půdu pro růst ctností – protože skutečné ctnosti nejsou jen opakováním správného chování, ale vnitřní touhou po Dobru. Například pokud chceme dítě naučit pořádku, nestačí ho jen opakovaně nabádat, aby si uklidilo pokoj. Skutečnou ctnost si osvojí ve chvíli, kdy samo pochopí, proč je pořádek dobrý, a začne ho chtít – ne proto, že musí, ale proto, že mu to dává smysl.

Chtít dobré věci

Výchova by proto měla začínat u přání. Pomoci dětem a dospívajícím, aby objevili, co je v životě dobré, pravdivé a krásné – a naučili se to chtít. Když si dítě něco oblíbí, když vnitřně souzní s hodnotami, může z nich postupně vyrůst ctnost.

Ale pozor – nejde jen o to dělat, co mě baví. Jde o to naučit se rozlišovat, co je pro mě opravdu dobré. Umět si to přát, rozhodnout se pro to – a vytrvat. Umět sladit rozum, srdce a vůli.

Základem je naučit se poznávat svůj vnitřní svět: co si přeji, čeho se bojím, co považuji za důležité. Co mě dojímá, co mě rozčiluje. Emoční výchova v tom může být velkou pomocí – učí nás porozumět vlastním emocím a nasměrovat jejich sílu k tomu, co nás skutečně může udělat šťastnými.

Dobrým začátkem může být povzbuzování dětí, aby si kladly velké otázky – a měly odvahu po něčem toužit. Dnes často potkáváme mladé lidi, kteří mají všechno, ale po ničem netouží. Jsou znudění, apatičtí. A právě proto je důležité jim pomáhat objevovat hodnoty, které stojí za to – a učit je, že za ně má smysl i bojovat.

Související příspěvky
Přejít nahoru