O principech vzdělávání v Základní škole Parentes Praha se můžete mimo jiné dozvědět z pořadu Českého rozhlasu „ Kluci

Zaostřeno“, vysílaného 30. června 2015. Redaktorka Petra Benešová se zaměřila na téma vzdělávání chlapců a dívek,

jejich rozdílného vývoje, schopnosti učení a také rozdílného hodnocení. Podle sociologických průzkumů české školy

chlapce znevýhodňují. Jak řeší naše škola fakt, že chlapci a dívky se učí různým způsobem?

Mezi chlapci a dívkami se už od základní školy vytvářejí rozdíly ve vzděláváníDívky lépe zvládají učení,

chlapci více zaostávají. Tento rozdíl, který negativně podporuje i český školský systém, ovlivňuje i

uplatnění v zaměstnání,“ uvádějí stránky Českého rozhlasu.

„Některé empirické studie ukazují, že české školy chlapce znevýhodňují. Neúspěch v útlém věku si přenášejí do dospělosti Kluci

a má to podstatný vliv na jejich budoucí pracovní i soukromý život

 

Podle některých sociologů by možným řešením byly oddělené chlapecké a dívčí třídy, nebo školy. Podobně jako ve Velké Británii. Právě tam se inspirovala česká soukromá základní škola Parentes, která oddělenou výuku propaguje.

Ve třídách je menší počet žáků a učitelé s každým dítětem pracují zvlášť, vysvětluje ředitelka VeronikaKluci

Rybníčková. „Školní vzdělávací program je stejný pro chlapce i pro děvčata, nicméně v některých věcech můžete s 

chlapci jet rychleji a některé musíte více vysvětlovat, stejně jako u děvčat.“

Děti mají na sobě uniformy. „To jsme odkoukali ze zahraničí. Některé státní školy se to snaží zavést. Jde o to, aby měli pocit sounáležitosti. Uniformy vznikly, aby se setřely sociální rozdíly.“

Děti se zatím učí společně. V budoucnu by to tak nemělo být. Pražská škola se inspirovala v zahraničí, kde některé instituce

oddělují třídy pro chlapce a dívky.

Je to způsob, jak od malička u dětí lépe rozvíjet jejich dovednosti, říká Petr Puš, předseda Občanského sdružení Parentes,Kluci

které je zřizovatelem české školy. „V ideálním případě je výuka organizovaná i odděleně ve dvou zvláštních budovách s odděleným pedagogickým sborem.“

Funguje to i v zemích, kde byla dlouhou dobu preferovaná koedukace. Teď se některé školy k tomu modelu vracejí. „Pomáhá to vytvořit prostředí, ve kterým se cítí žáci i profesoři komfortněji. Skutečně to vede i k lepším studijním výsledkům, i k lepšímu fungování ve spolupráci škola – rodina.“

Kritiku, že by děti v oddělených třídách mohly postupně ztrácet vzájemný kontakt, ředitelka pražské školy VeronikaKluci

Rybníčková odmítá. „Ve škole netrávíte celý den, chodíte na kroužky, v rodině se potkáváte s druhým pohlavím.“

Celý článek najdete zde

České školy chlapce znevýhodňují. Neúspěch si přenášejí do dospělosti

Poslechněte si celý pořad: