V mateřských školách zřizovaných Spolkem Parentes je aplikován ojedinělý vzdělávací program Optimista,který je zaměřen na komplexní rozvoj poznání a myšlení pod vedením odborných lektorů, kteří jsou pravidelně školeni a dbají o zvyšování své odborné úrovně. V případě potřeby je možné domluvit také konzultace s logopedem a fyzioterapeutem, s nimiž úzce spolupracujeme. Samozřejmostí je individuální přístup k osobnosti každého dítěte, jehož smyslem je, aby se dítě rozvíjelo harmonicky, po všech stránkách.
Vzdělávací program Optimista se opírá o tři pilíře:
A/ Program rané stimulace dětí
Program rané stimulace využívá nejnovějších poznatků v oboru neuropsychologie. Spojuje v sobě prvky několika vzdělávacích metod. Látka je dětem zprostředkována formou zábavy a her tak, aby aktivity v dětech vyvolávaly pozitivní emoce a radostné prožitky.
B/ Program získávání dobrých návyků
Pomáháme dětem pěstovat samostatnost, pracovitost, budovat správné hygienické návyky a pořádek. Každodenní praxí ve školce se učí děti být laskavé, respektovat druhé, vážit si lidské práce, jednat samostatně, otevřeně a statečně a budují tak svou vlastní identitu.
C/ Tutoriální systém
Tutoriální systém podporuje individuální přístup ke každému dítěti a zaměřuje se na růst jeho osobnosti. Nejedná se o vzdělávací metodu. Tutoriální systém představuje společnou péči rodičů a tutora o harmonický rozvoj osobnosti a charakteru dítěte. Cílem je všestranný rozvoj, nikoliv jen pěstováních silných stránek individuality.
Program rané stimulace využívá nejnovějších poznatků v oboru neuropsychologie a spojuje v sobě prvky několika vzdělávacích metod. Látka je dětem zprostředkována formou zábavy a her tak, aby aktivity v dětech vyvolávaly pozitivní emoce a radostné prožitky.
Hlavní nástroje pro intelektuální rozvoj dětí v tomto věku jsou:
Díky úzké spolupráci s rodiči dětí můžeme v našich školách nabídnout integrální vzdělávání inspirované nadpřirozeným pohledem na člověka a jeho život. Pojem integrální vzdělávání neznamená jen souhrn různých prvků, nýbrž proces, v němž dítěti nabízíme pomoc v realizaci sebe sama. Jde o jednotu všech možných aspektů života:
Naší snahou je vychovat dítě v harmonickou osobnost, která si uvědomuje:
Základními ctnostmi, k nimž děti vedeme, jsou zejména poslušnost, pořádek, pravdomluvnost, pracovitost, vytrvalost a odpovědnost. Tyto ctnosti dětem vysvětlujeme zejména na praktických činnostech dne, na které si děti postupně navyknou, zejména z oblasti pořádku (vše má své místo), hygieny, stravování a spaní. K tomu nám také napomáhá měsíční program růstu, který zahrnuje socializaci, práci/pořádek a samostatnost. Získání těchto dobrých návyků a ctností je nejlepším předpokladem pro budoucí dobré studijní výsledky.
Klíčem k úspěchu našeho vzdělávacího programu je tutoriální systém, který umožňuje a usiluje o jednotu výchovy doma a výchovy ve škole. Tutorialním systémem rozumíme individuální setkávání tutora a obou rodičů, jejichž předmětem je získání komplexních poznatků o dítěti, o tom, jak se chová doma a ve škole. Tento systém zároveň garantuje skutečně individuální přístup k dítěti a k jeho rozvoji.
Vztah mezi učiteli-tutory a rodiči je založen na důvěře a spolupráci. Rodič pomáhá tutorovi poznat lépe děti, tutor pomáhá rodičům vychovávat, získat objektivní pohled na potíže. Povinností tutora je zachovat mlčenlivost. Tutor může sdílet s učiteli jen nezbytně nutné informace. Úspěch tutoringu závisí na důvěře a pravidelných schůzkách.